Propunem primăriei achiziționarea centralei telefonice denumită și Palatul Telefoanelor, clasarea clădirii pe lista Monumentelor Istorice din Cluj-Napoca și deschiderea ei pentru publicul larg pentru activități culturale și comunitare.

Alternativ achiziției clădirii doar de către primăria municipală, propunem achiziția în parteneriat cu UTCN, posesoare recentă a mai multor imobile în zonă, dar și cu celelalte universități clujene, pentru a putea investi Palatul Telefoanelor cu funcțiuni publice specifice și potrivite structurii, compartimentării și plasticii arhitecturale, pe care viitorul utilizator nu le poate altera semnificativ, datorită valorii acestora de patrimoniu arhitectural recent.

Clădirea a fost realizată după planurile reputatului arhitect și urbanist Vasile Mitrea în două etape succesive, prima în anul 1969 și a doua prin adăugarea ultimului etaj în anul 1976, și este reprezentativă pentru arhitectura românească a anilor ’60-’70 și pentru curentul brutalist în arhitectura autohtonă. A funcționat la început ca centrală de telefonie, cu spații destinate publicului (ghișee și cabine telefonice) la parter.

Palatul Telefoanelor este situat într-o poziție privilegiată a Clujului, la limita intramuros a orașului, clădirea creează fundalul unui spațiu verde central, scuarul I.L. Caragiale, și contribuie la imaginea iconică a Clujului văzut de pe Dealul Cetățuii.

Apel public: Palatul Telefoanelor din Cluj merită să intre în patrimoniul orașului

444 semnături

Distribuie:

Motivele pentru care clădirea merită clasată ca monument istoric și deschisă pentru publicul larg sunt următoarele:

1. Valoarea arhitecturală și stilistică

● Reprezintă un exemplu emblematic al arhitecturii brutaliste românești din anii ’60–’70, un curent cu puține clădiri atât de bine conservate în țară.

● Proiectată de arhitectul Vasile Mitrea, clădirea ilustrează adaptarea modernismului european la contextul local, cu elemente precum betonul aparent, geometria masivă și integrarea funcționalității în design.

2. Importanță istorică și tehnologică

● A funcționat inițial ca centrală telefonică, jucând un rol cheie în modernizarea comunicațiilor din Cluj în perioada socialistă.

● Simbolizează tranziția României către era telecomunicațiilor, fiind o piesă esențială a infrastructurii urbane a vremii.

3. Potențial cultural și social

● Poate deveni un centru cultural multifuncțional (expoziții, concerte, ateliere, spații pentru startup-uri sau coworking), asigurând accesul publicului la o clădire cu caracter de o calitate arhitecturală excepțională, prin inserția urbană, prin plastica fațadelor și prin tratarea originală a interiorului parterului, situată într-o poziție dominantă față de un spațiu public important, recent renovat, al centrului orașului.

● Ar completa circuitul turistic al Clujului, oferind o completare la patrimoniul medieval și interbelic, prin prezentarea unei perioade mai puțin valorizate.

● Structura în cadre de beton armat și parterul foarte transparent dau clădirii un mare potențial de conversie pentru funcțiuni publice și reutilizare adaptivă.

4. Risc de degradare și pierdere a patrimoniului

● În absența intervenției publice, clădirea (deținută acum de Orange) poate fi vândută unui investitor privat și modificată ireversibil, pierzându-i-se identitatea arhitectonică. Palatul Telefoanelor și-a pierdut deja o parte din lucrările de artă realizate în metal care decorau zonele opace ale fațadelor, din neglijență sau necunoaștere. Restaurarea și reutilizarea adaptivă a clădirii ar putea fi un model de practică sustenabilă în oraș care să încurajeze renovarea clădirilor existente, în locul demolării și înlocuirii lor.

● Clasarea ca monument istoric de către primărie ar garanta protecția și conservarea elementelor originale, precum și conversia într-o dotare de interes public, lucruri pe care achiziția de către un investitor privat nu le poate garanta.

5. Precedent pozitiv în Europa

● Multe orașe (ex.: Berlin, Viena, Milano) au convertit clădiri industriale sau funcționaliste în spații culturale (Tate Modern în Londra, Centrul Pompidou în Bruxelles), demonstrând că astfel de structuri pot atrage vizitatori și revitaliza zone urbane.

6. Legătură cu identitatea locală

● Palatul Telefoanelor face parte din memoria colectivă a clujenilor, fiind un punct de reper în peisajul orașului. Recuperarea sa ar sublinia angajamentul primăriei pentru prezervarea istoriei diverse a Clujului și pentru politici urbane sustenabile și incluzive.

● Poziția clădirii în vecinătatea Parcului I.L. Caragiale, recent reabilitat, face clădirea extrem de potrivită pentru o dotare publică.

Concluzie:

Achiziționarea și clasarea Palatului Telefoanelor ar fi o investiție în patrimoniul cultural al Clujului, transformând o clădire emblematică a orașului într-un spațiu deschis comunității. Inițiativa s-ar alinia perfect cu politicile de regenerare urbană sustenabilă și ar consolida imaginea orașului ca centru al inovației și culturii.

Cu respect,

Adriana Măgerușan, arhitectă

Adi Dohotaru, Președinte Asociația Societatea Organizată Sustenabil

Mircea Munteanu, arhitect

Cristian Panaite, arhitect

Silviu Aldea, arhitect 

Diana Sava, arhitectă

Laura Dinu-Constantin, arhitectă

Radu Rosca, arhitect Quad Studio

Eugen Pănescu, arhitect

Robert Vasiluț, arhitect

Ioana Afloarei, arhitectă

David Mutnean, arhitect

Mihai Șom, arhitect

Ștefan Mirică, arhitect

Violeta Frișan, arhitectă

Martha Moroșan, arhitectă

Benjamin Kohl, arhitect

Cristina Moldovan, arhitect

Tiberiu Ciolacu, arhitect

Alexandra Scurtu, arhitect

Cristina Balogh, arhitect

Vlad Sebastian Rusu, arhitect

Marius Mornea, cetatean

Beatrice Jijian, arhitect

Ivona Svinți, arhitectă 

Tudor Pănescu, arhitect

Camelia Sisak, arhitectă 

Tamás Sisak, arhitect

Cuc Romeo, arhitect

Asociația Docomomo România

Cristina Purcar, arhitectă, Asociația Docomomo România

Dana Vais, profesoară FAU UTCN, Asociația Docomomo România

Alexandru Răuță, arhitect, Asociația Docomomo România

Andreea Boldojar, arhitect, Asociația Docomomo România

Toader Popescu, arhitect, Asociația Docomomo România

Oana Țiganea, arhitect, Asociația Docomomo România

Miruna Moldovan, arhitect

Ioana Lucia Mica, arhitect

Mihaela Criticos, profesor UAUIM

Diana Cosman, arhitect

Ștefania Boca, arhitect

Ștefan Ghenciulescu, arhitect, conferențiar UAUIM 

Radu Tudor Ponta, arhitect, conferențiar UAUIM

Irina Tulbure, architect, asociația DOCOMOMO România

Ultimele semnături
444
Barna P.
mai 17, 2025
443
Irina C.
mai 17, 2025
442
Stefan H.
mai 16, 2025
441
Bogdan C.
mai 16, 2025
440
Luchi A.
mai 16, 2025
439
Mihai D.
mai 16, 2025
438
David G.
mai 16, 2025
437
Paula B.
mai 16, 2025
436
Diana P.
mai 16, 2025
435
Stefania O.
mai 16, 2025
434
Vasile D.
mai 16, 2025
433
Bogdan I.
mai 16, 2025
432
Raluca M.
mai 16, 2025
431
Tudor T.
mai 16, 2025
430
Silvia-Maria B.
mai 16, 2025
429
Aron Valer P.
mai 16, 2025
428
Ioana P.
mai 16, 2025
427
Gabriela-Oana R.
mai 16, 2025
426
Emanuel B.
mai 16, 2025
425
Florina Raluca B.
mai 16, 2025
424
Daiana D.
mai 16, 2025
423
Andreea M.
mai 16, 2025
422
Andrea K.
mai 16, 2025
421
Maria L.
mai 16, 2025
420
T. O.
mai 16, 2025
419
Mihai M.
mai 16, 2025
418
Maria-Cristina T.
mai 16, 2025
417
Carolina B.
mai 16, 2025
416
Emanuel G.
mai 16, 2025
415
Antonia M.
mai 16, 2025
414
Cosmin C.
mai 16, 2025
413
Paula F.
mai 16, 2025
412
Nicoleta P.
mai 16, 2025
411
Adela D.
mai 16, 2025
410
Bianca B.
mai 16, 2025
409
Oana T.
mai 16, 2025
408
Daniela M.
mai 16, 2025
407
Marta V.
mai 16, 2025
406
George S.
mai 16, 2025
405
Radu Gabriel H.
mai 16, 2025
404
Vlad-Florin B.
mai 16, 2025
403
Dan S.
mai 16, 2025
402
Lelia M.
mai 16, 2025
401
Carina M.
mai 16, 2025
400
Miruna S.
mai 16, 2025
399
Peter V.
mai 16, 2025
398
Edina C.
mai 16, 2025
397
Teo B.
mai 16, 2025
396
LAURA S.
mai 16, 2025
395
Andrei M.
mai 16, 2025